miercuri, 27 aprilie 2011

Cum sa scapi de pacostea numita PAMPERS

Se ia copilul de trei luni (si mai bine) si i se face instructajul: "de-amu-nainte, mami are nevoie de o crema mai scumpa (stii tu bine CINE i-a cauzat ultimele riduri si pete pe fata, da?), de un parfum nou si de ceva haine ce-acopera mai generos slanina adunata in timpul sarcinii, da? Si cum suma totala a bugetului ramane constanta, singurul capitol de unde am putea lua acesti bani -spre a-i cheltui in scopurile mai sus amintite- este capitolul pampers. De azi incepand faci caca si pipi direct la veceu (nu, nici de olita n-avem bani), ca bani de pampers IOC. Haida, nu mai boci degeaba, am zis, am zis. Ce puii mei, sa mearga mami cu tine pe strada si sa te-ntrebe lumea daca aia e bunica-ta? Gata, plangi degeaba. Si iti stergi singur mucii, clar?"


Dupa care, bebe baga bine la cap si executa intocmai.
hihihihihhii, am vrea noi!

Inainte de a va spune ce si cum, din banii ce-o sa-i economisiti dupa citirea acestui articol VREAU 10%.hihihihhihih

OK, amu serios. Colegii mei de serviciu, cu copii intre 3 si 5 ani, ma intreaba ce am facut de am scapat de scutecele de unica folosinta (io le zic pampers la toate). Si cum am scapat de ele inca de pe cand copilul avea UN AN. Adevarul e ca maica-mea a fost cea care m-a dadacit. Ea a nascut SASE COPII in perioada de trista amintire, asa ca a fost NECESAR sa faca pe dracu-n patru ca sa scape de spalatul carpelor.

Unora le pare mult prea complicat ("na, daca e asa greu, atunci raman cu pampersii pana copilul are 10 ani"), altora dimpotriva, de-a dreptul genial. Cei din urma ar da orice sa scape de napasta, pentru ca li se pare inuman sa-si vada odrasla in zi de vara, la 25-30°C cu ditai punga de urina la fundulet...

De ce zic unii ca e greu? (Si le dau dreptate; treaba nu pare usoara cand o povestesti) Pentru ca pregatirea incepe de pe cand bebele are 2-3 luni. Exista doua treburi mari si late, care stau in natura, in normalitatea bebelusilor, care ne fac munca usoara:


  • Vedeti cand deschideti pampersul ca bebe face imediat pipi? OK, face pipi si cand e infasat, dar cand il deschizi face aproape instantaneu. Poate din cauza frigului? (Daca esti destul de rapid, dupa ce il desfaci, dai fuga cu el la toaleta (lighean/olita/ghiuveta?!/ ce-aveti la indemana). Si-l ti deasupra ei (a toaletei) in pozitie sezanda (asa cum ne tinea mama cand eram mici, daca va mai aduceti aminte). Poate ca nu face de fiecare data, dar cam 80% din cazuri, bebe face pipi in mai putin de un minut-doua... 
  • Pe la 2-3 luni, bebe incepe sa faca caca imediat DUPA ce a terminat de mancat. Intre mese nu prea face mare lucru... Deci dupa alaptat/mancare, il tineti un minut-doua sus sa ragaie. Dup-aia desfaceti pampersul, fugiti cu el la baie si-l tineti pe toaleta, tot asa cum am explicat mai sus. (Tot asa, un minut-doua si gata, face caca). Din cauza ca bebe sta in pozitie sezanda, piciorusele (pulpele) apasa usor burtica, ceea ce ajuta la "impingere". In aceasta pozitie, bebe nu mai trebe sa faca mare efort sau sa se screama mare lucru, pentru ca jumatate din lucru il fac piciorusele...
Cu timpul, aceasta procedura devine "normalitate",  chiar daca nu faceti ce am descris mai sus de fiecare data cand ar trebui. Eu cred ca ajunge macar o data pe zi, sau o data la doua zile. Cand poate sa sada (pe la 7 luni) il asezati pe olita dupa mancare (deci "calvarul" tinutului pe toaleta dureaza 3-4 luni...). Pe la 7 luni, bebe e tare bucuros (de ocazia ca o sa sada) si nu se impotriveste (Cu timpul, acest ritual devine normalitate...)

Daca aveti cum (si chef), cu timpul puteti folosi si carpe de panza in loc de pampers... din cand in cand. Nooo, nu din-alea din frunze de porumb (nu va duc chiar pana la epoca de piatra), carpe de bumbac sau de in. hihiihihihihi

Credeti-ma ca treaba e mai usor de facut decat de explicat/scris/citit. Eu spun ca e infinit de utila si sanatoasa procedura, mai ales sa se bazeaza pe comportamentul/etape din evolutia natural(a) a(l) bebelusului. Eu zic ca se merita efortul. Incercati macar o singura data...

Multa lume zice, "mai, la 2-3 luni abea apuc si eu sa-mi trag sufletul, abea avem si noi un ritm, o asa-zisa liniste, ne cunoastem, cam sti ce si cum, iti dai seama de ce plange, etc. Deci e o perioada de "rasuflare" a celei de imediat dupa nastere, cand urla copilul si orice faceai nu se linistea, samd. Si cum abea apuc sa suflu acum, dupa atatea saptamani, tre sa ma apuc de calvarul cu tinutul bebelusului pe toaleta? Nu vreau, e prea devreme". Eu zic, e ok, e un punct de vedere intemeiat. Dar:
  •  am zis si mai sus, proceura nu trebuie MUSAI repetata dupa fiecare masa. Faceti asta din cand in cand, numai daca va tin oasele si aveti putere. Mai ales NU FACETI ASTA NOAPTEA. Ca noaptea mamele TREBUIE SA DOARMA.
  • cu cat te apuci mai repede de treaba, cu atat mai repede vin rezultatele (nu recomand sa va apucati inainte de 2-3 luni pentru ca nu prea poti tine bebele sa sada si nici nu are ritmul de a face caca DUPA mancare...)
Si daca nu vrei/nu poti la 3-4 luni, incepe CEL TARZIU la 7 luni, cand bebe sta cu placere in fundulet, pentru ca astfel nu se impotriveste cand il asezati pe olita. Dar daca incepeti pe la un an sau dupa, bebe nu mai are placere sa sada. El vrea sa umble, sa stea in picioare, sa ia casa la inspectat. Deci parintii care incep pe la un an au toate sansele s-o dea in bara si sa fie frustrati: nu stiu ce sa fac, copilul meu nu vrea sa faca pe olita.  (As zice cu cinic, ba ar fi vrut, dar atunci cand ar fi vrut nu l-ai pus).


Pentru cei care au totusi copii marisori care trebuie dezvatati: duceti copilul sa se joace cu copii care deja fac pe olita/ se cer sa faca. Copiii sunt ca niste maimute: copiaza tot felul de comportament. Deci aveti sansa sa "vrea si el sa fie mare" si sa se ceara dup-aia singur la pipi/caca. 


Legat de facutul in pat, noaptea, nu prea stiu sa dau sfaturi. (Am inteles ca in mod normal -chiar daca are pampers- pe la un an ar trebui sa nu mai faca pipi in pat; daca face, se intampla dimineata cand e pe jumatate treaz. Daca inca doarme cu voi in camera, il auzi cum se foieste si-l trezesti, ca sa faca la olita). Dar e si chestie legata de mostenirea genetica... Cel putin eu cu primul copil n-am avut asa mare bafta.

Am incercat o vreme noptea cu scutece de panza -cu gandul ca daca se simte incomod in scutecul ud, cu timpul se dezvata- n-a mers nici aia... Pe la un an jumate facea pipi in pat cam o data la 3-4 zile (asa ca ii puneam pampers in fiecare noapte), iar de atunci din ce in ce mai rar. Pe la doi ani si ceva am scapat de pampers complet (noaptea, ma refer. Ca ziua scapasem de pe la un an)...


Era mai sa uit: de cate ori copilul face pe olita, nu uitati o mica recompensa (o bobonica mica-mica), da?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu